Każdy właściciel samochodu wie, że prawidłowe działanie auta zależy od sprawnego funkcjonowania wszystkich jego podzespołów. Kiedy z części auta ulega awarii, inne również stają się mniej wydolne bądź całkowicie przestają działać. Jedną z częstszych awarii w samochodzie jest wada pomp wtryskowych, która wpływa na działanie silnika i w ten sposób na moc całego samochodu.
Awaria pomp wtryskowych w aucie
Pompy wtryskowe w dieslu to podzespoły, których zadaniem jest wytwarzane wysokiego ciśnienia i wytwarzanie odpowiednich dawek paliwa, tak by wpadały one pod odpowiednim kątem do tłoków silnika. Pompy wtryskowe odpowiadają więc za odpowiednią pracę silnika, warunkują prędkość maksymalną, pomagają w rozruchu auta. W silnikach diesla można wyróżnić rozdzielaczowe i rzędowe pompy wtryskowe. Rzędowe pompy składają się z wielu zespołów tłoczących (po jednym na każdy cylinder), a rozdzielaczowe składają się z jednego zespołu tłoczącego (jeden na wszystkie otwory cylindra). Obecnie częściej stosuje się pompy rozdzielaczowe. Pompy w dieslu są elementami dość trwałymi i mocnymi, ale nawet i one ulegać mogą awariom. Wiele osób obawia się takiej usterki, ponieważ naprawa pomp generuje spore koszty.
Jednakże cena za naprawę zależy przede wszystkim od charakteru awarii. Jeżeli, w celu naprawy pompy trzeba ją całkowicie wymienić, koszty mogą być naprawdę duże, jeśli jednak pompa wymaga tylko regeneracji, to taka usługa pochłonie mniejsze koszty finansowe. Koszt regeneracji tego podzespołu to koszt w przedziale od 500 do 600 złotych. Cena za nową pompę liczona jest zaś w tysiącach polskich złotych (używana kosztuje jednak trochę mniej, np. 900 lub 1000 zł). W większości warsztatów samochodowych specjaliści podejmują się naprawy podzespołów silnika diesel Naprawa pomp wtryskowych następuje jednak dopiero po przejrzeniu wszystkich części pompy. Po rozłożeniu mechanizmu na części i testach wydolności pompy specjalista określa czy pompa wymaga wymiany czy jedynie regeneracji. Pompy psują się zazwyczaj poprzez używanie złej jakości oleju napędowego. Zanieczyszczony olej lub olej o dużej zawartości wody w składzie może doprowadzić do wytarcia, zarysowania lub nawet pęknięcia pompy. Dlatego tak ważne jest, by korzystać z usługi tankowania na dobrych stacjach oraz by regularnie wymieniać olej napędowy, oraz by dokonywać regularne przeglądów filtrów paliwowych.
Pompa paliwowa w silniach diesla to mocna część, która jest w stanie przetrwać nawet ogromny przebieg. Jednakże nawet i ona może ulec awarii. Taki mechanizm trzeba poddać naprawie lub wymienić na nową. To, ile taka naprawa będzie kosztowała, zależy od charakteru danej usterki. Istnieje jednak kilka sposobów, by przed taką usterką się uchronić.