Nowe kołpaki pozwalają odmienić i odświeżyć wygląd samochodu. W połączeniu z nową tapicerką (lub po prostu dokładnym wyczyszczeniem świeżej) i innymi zmianami w wyglądzie (przemalowanie, oklejenie folią), pozwolą wręcz posądzać, że auto jest nowe.
Na rynku dostępne są setki modeli, zarówno uniwersalnych, jak i dedykowanych do konkretnych modeli. Znacznie różnią się między sobą wyglądem, co pozwala na wspomniane wyżej odświeżenie wyglądu auta i sprawia, że mężczyźni debatują nad ich wyborem jak kobieta nad teoretycznie identycznymi odcieniami lakierów do paznokci.
Głównym kryterium wyboru musi pozostać nie wygląd, a właściwy rozmiar, dla samochodów osobowych mieszczący się zwykle w przedziale 13-17 cali. Tę wartość można odczytać na oponie, odnajdując na jej oznaczeniu dwie ostatnie cyfry. Np. dla opony oznaczonej 185/60R15 właściwą średnicą kołpaków będzie 15 cali.
Drugim kryterium jest wybór mocowania. Istnieją dwa: „na wcisk” – prostszy, ale zawodny, pozwalający na zgubienie kołpaka, choć można go zabezpieczyć jednorazową opaską zaciskową, oraz mocowane na śruby. Prz wyborze tych drugich należy zwrócić uwagę na rozstaw śrub, jednak tę drobną niedogodność i nieco trudniejsze mocowanie wynagradza fakt, że nie da się ich zgubić, a ich kradzież będzie utrudniona.
Wybór tanich kołpaków sprawia, że częściej można je wymieniać, a strata w przypadku pęknięcia czy kradzieży nie będzie duża. Z drugiej strony droższe kołpaki są solidniejsze i posłużą właścicielowi znacznie dłużej.