Pomimo założeń powstałych jeszcze w latach 30. XX wieku, stal wcale nie wychodzi z użycia jako główny materiał do konstrukcji samochodów. Pojawiają się coraz jej nowsze rodzaje, przystosowane do konkretnych rozwiązań konstrukcyjnych. Grubość, skład i cechy wytrzymałościowe materiału są dopasowywane do konkretnego celu. Z tego powodu coraz częściej to huty produkują poszczególne elementy, które posiadają odpowiednie narzędzia i technologie do ich obróbki.
Tradycyjne plastyczne blachy głębokotłoczone zostały znacznie ograniczone, teraz stanowią około 30% konstrukcji nadwozia, a obecnie w dawnych zastosowaniach zastępują je materiały bardziej sztywne, ale wytrzymalsze. Stosuje się materiały o podwyższonej, wysokiej, bardzo wysokiej i ultrawysokiej wytrzymałości. Pomimo różnych nazw handlowych, poszczególne kategorie produkowane przez różnych producentów mają podobne cechy i powstają w stosunkowo zbliżony sposób.
Materiały o znacznie większej wytrzymałości pozwalają zmniejszyć wagę nadwozia, ale ich produkcja i naprawa jest wyraźnie droższa. Z tego powodu powstała technologia tailored blanks, dzięki której możliwe jest dostosowywanie wytrzymałości dla konkretnych fragmentów konstrukcji, co zmniejsza wspomniane wyżej koszty.